© ANP / AFP

Roep om verandering in het Midden-Oosten

17 december 2010 - Na decennialang geleefd te hebben onder autoritaire regimes, komt het volk in veel landen in Noord-Afrika en en het Midden-Oosten in opstand. Het protest begint op 17 december in Tunesië en breidt zich als een olievlek uit over de regio. De inzet: omverwerping van de bestaande regimes en democratie. Amnesty-onderzoekers houden de mensenrechtensituatie in de regio in de gaten.

Op 28 mei 2011 - 22:19 door: Mieke

De Arabische wereld laat zien dat ze er genoeg van heeft: van de in het zadel gehouden dictaturen, van het onrecht en van het gebrek aan perspectieven. Men demonstreert tegen de macht en roept om vrijheid. Zelfs de Palestijnse vluchtelingen laten zich niet tegen houden en lopen de grens over, naar huis.

Op 27 mei 2011 - 10:17 door: Ingrid

Mensen die opkomen voor niet alleen hun eigen vrijheid, maar ook voor de vrijheid van hun buren, hun gemeenschap, hun volk;
Mensen die zich niet meer laten onderdrukken;
Mensen die weten dat het niet draait om alles maar kunnen zeggen, maar om vrijheid van eigenheid;
In potentie de start van een wereldwijde revolutie naar een tolerantere en vrijere wereld.

Op 22 mei 2011 - 17:55 door: Peter

Is dit echt een moment van hoop? Duizenden mensen vinden van niet en verlaten de betreffende landen richting Europa.

In Egytpe worden religieuze minderheden (met name christenen) onderdrukt en uitgemoord..

Nee, voor mij is dit eerder een zwart moment in de geschiedenis.

Op 10 mei 2011 - 18:44 door: clara

Het vasthoudende verzet van de Egyptenaren, tegen alle gevaren in, wat heeft geleid tot de val van het regime, vind ik nog steeds een fantastische daad van hoop op een betere wereld. En wat me nog het meest kippenvel gaf was dat ze riepen "wij zijn Egyptenaren!!". En niet "wij zijn moslims". Dit getuigde van eenheid van het 'gewone' (diverse) volk in Egypte. Tegelijkertijd is dit de beste boodschap naar iedereen die moslims demoniseert, vooral hier in Nederland.
Dank, dank, dank, dappere Egyptenaren!
Laat ons de Libische en Syrische bevolking bijstaan, met hart en ziel.