© Marijke de Bruyne / Amnesty International

Eerste bijeenkomst van de Dwaze Moeders

30 april 1977 - De Argentijnse Dwaze Moeders komen tussen 1977 en 2006 iedere donderdag in stilte bijeen op het Plaza de Mayo in Buenos Aires. Daarmee vragen ze opheldering over het lot van de slachtoffers van verdwijning van het Argentijnse militaire bewind (1976-1983). De Moeders dienen als inspirerend voorbeeld voor comités van familieleden in andere landen. In 1979 publiceert Amnesty een lijst met 2.665 namen van mensen die ‘verdwenen’ sinds Videla de macht greep in Argentinië.

Op 27 mei 2011 - 11:57 door: ineke stutvoet.

geweldig wat er gebeurt,als je je niet neerlegt bij wantoestanden.Dappere vrouwen,met elkaar,samen doen!Zouden wij dan achter moeten blijven vanuit ons veilige landje?

Op 27 mei 2011 - 10:26 door: Elly Pittie

Het feit dat deze vrouwen door hun gweldloze protest de verdwijning van hun mannen en zonen zo zichtbaar maakten, was voor mij een belangrijk inzicht.

Op 26 mei 2011 - 22:44 door: Monique van der Fluit

Het is zó moeilijk voor te stellen in Nederland dat je kind zomaar "verdwijnt" en niet te verkroppen voor een moeder niet te weten wat er is gebeurd !