50 Jaar Amnesty International

Het begon met één man: de Britse advocaat Peter Benenson. Hij maakte zich kwaad over een krantenartikel en zette een schrijfactie op voor de vrijlating van gewetensgevangenen: mensen die enkel en alleen gevangen zaten omdat ze iets zeiden, schreven of waren wat hun overheid niet zinde. Inmiddels zijn we vijftig jaar verder en heeft Amnesty International wereldwijd ruim 3 miljoen leden en sympathisanten. In die vijftig jaar is er veel gebeurd. Amnesty zette onderwerpen op de kaart. Nooit eerder was er een organisatie die aantoonde dat autoriteiten in vele landen op grote schaal martelden. Niet eerder riep een organisatie alle landen ter wereld op de doodstraf af te schaffen. En niet eerder werd de onmacht van zoveel mensen over de hele wereld omgezet in daadkracht om anderen, ver weg, te helpen. In deze tijdlijn ziet u vijftig jaar Amnesty, vijftig jaar kracht van verbondenheid, in vogelvlucht.